Nieuws

'Meer en beter met elkaar in contact komen is ons doel.'

Al onze deelnemers en gepensioneerden nodigden we in oktober 2022 uit om mee te doen aan het deelnemerstevredenheidsonderzoek. Het onderzoek is door de helft van de genodigden ingevuld. Een heel mooi resultaat. We vroegen bestuurslid Pim Hamminga of de doelen gehaald zijn én welke stappen het fonds zet naar aanleiding van het onderzoek.

Waarom is het onderzoek gehouden?

Pim: ‘We vinden het belangrijk om te weten wat er leeft bij onze deelnemers en gepensioneerden. Hoe staat het met de tevredenheid over het fonds en de communicatie die we doen? We zetten ons immers dagelijks in voor het pensioen van de deelnemers en gepensioneerden. Dan wil je dat ook naar tevredenheid doen. Dit onderzoek is een vervolg op het onderzoek dat we in 2019 hielden. Hierdoor konden we beter onze doelen stellen én meten of we vooruitgang boekten de afgelopen drie jaar.’

We haalden alle doelen van het onderzoek!

‘We hadden vier hoofddoelen. Deze haalden we allemaal! Als eerste wilden we een hogere respons dan de vorige keer behalen. Het tweede doel was het beter lezen van de e-mailservice met nieuwsberichten van en over ons fonds. Ook wilden we een betere algemene tevredenheid over het fonds. We vroegen deze keer naar een rapportcijfer. In 2019 kwam naar voren dat de deelnemers en gepensioneerden meer wilden weten over (maatschappelijk verantwoord) beleggen en de resultaten hiervan. We vonden we het dus ook belangrijk om te weten of onze inzet (de kwartaalcolumn van Berry Debrauwer) hiervoor nu wel naar tevredenheid is.’

De gegevens voor u op een rij

Doel

2019

2022

Respons onderzoek;
aantal deelnemers

98

137

E-mailservice

Ontvangen; vluchtig gelezen en aandachtig gelezen

 

65

 

 

106

 

Tevredenheid over fonds

 

Rapportcijfer 8,2

Zeer positief

15

 

Positief

56

 

Neutraal

25

 

Negatief

2

 

Zeer negatief

0

 

Meer communicatie over Maatschappelijk Verantwoord Beleggen en beleggingsresultaten

In 2019 gaven respondenten aan hier meer over te willen weten.

Ruim meer dan de helft van de respondenten geeft aan bekend te zijn met de column. Van deze groep leest het grootste deel de columns vluchtig of aandachtig.

 

Heldere en duidelijke communicatie

‘We willen als fonds meer interactie met de (oud-)deelnemers en gepensioneerden. Het contact dat we hebben en de informatie die we geven verdiepen we steeds meer. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat deelnemers en gepensioneerden de informatie die we delen begrijpen. Pensioen is geen alledaags onderwerp. We letten er dan ook erg op dat we heldere berichten maken, het liefst zonder pensioentermen. Zo sluiten we beter aan op het taalgebruik van de deelnemers en gepensioneerden. We hebben als pensioenfonds meerdere regelingen. Het staat op de agenda om de regelingen beter uit te leggen. Het is belangrijk dat deelnemers weten welke keuzes er zijn voor een pensioen op maat bijvoorbeeld.’

Deelnemers en gepensioneerden meenemen in actualiteiten

‘We staan aan de vooravond van een nieuwe pensioenstelsel in Nederland. We zijn ons ervan bewust dat we onze deelnemers en gepensioneerden hierop moeten voorbereiden. Dit doen we al op een speciale pagina op onze website ‘De toekomst van uw AOW en pensioen’. Een van de resultaten uit het onderzoek is dat deelnemers en gepensioneerden de e-mailalerts ook bij actualiteiten willen ontvangen. Bij nieuws over bijvoorbeeld het nieuwe pensioenstelsel versturen we ook een e-mail met link naar het nieuwsbericht op onze website. Ontvangt u deze mails nog niet? Schrijf u dan in via Mijn Pensioencijfers.’

Een familie gevoel

‘We zijn een vrij klein pensioenfonds. De meeste Diversey medewerkers kennen elkaar. We kunnen wel spreken van een familiegevoel. Juist daarom willen we dat de communicatie goed en volledig is. Natuurlijk moeten voorkomen dat we te veel gaan communiceren.’

Een uitnodiging aan onze deelnemers en gepensioneerden

‘Tot slot wil ik alle deelnemers en gepensioneerden uitnodigen om ook contact met ons op te nemen. Voor vragen over uw pensioen kunt u natuurlijk bellen met de klantenservice. Op onze website staat op elke pagina (rechtsonder) een feedback knop. Gebruik deze ook. U hoeft niet te wachten met uw reactie of vragen tot het volgende onderzoek over een paar jaar.’